Veel gestelde vragen
Aangezien een ballon dezelfde snelheid heeft als de wind, zult u het niet snel koud hebben. Bovendien zorgen de branders ook nog voor extra warmte in de ballon. Echter omdat we ook weer een keer naar de grond moeten is het toch verstandig om een jas of vest mee te nemen. Een en ander hangt natuurlijk ook af van de buiten temperatuur. Stevige en dichte schoenen zijn aan te bevelen, omdat wij altijd landen in een weiland.. Een petje is ook altijd aan te bevelen tegen de hitte van de branders op je hoofd.
Ouderen kunnen zeker ook meevaren. Als ze nog een beetje beweeglijk en fit zijn kan dat gerust. We zeggen altijd dat iemand nog van een laag keukentrapje af moet kunnen hoppen zodat ze bij de landing een beetje mee kunnen bewegen. Het is wel handig dat er een “jongere” persoon meevaart met dezelfde vaart zodat deze evt. kan helpen als dit nodig is.
Kinderen kunnen meevaren mits ze onder begeleiding van een volwassene zijn. De mand is ongeveer 1.25 m hoog en het is fijner voor het kind om hier overheen te kunnen kijken. Ook moeten ze natuurlijk niet bang zijn voor de brander of het geluid. We kunnen in overleg altijd uitzonderingen maken.
Omdat je geen contact met de grond hebt, heb je in een ballon geen last van hoogtevrees. Natuurlijk denkt iedereen met hoogtevrees dat het wel zo is, maar uit ervaring kunnen wij zeggen dat het echt niet zo is.
Wij hebben al honderden mensen met hoogtevrees in de mand gehad die na een paar minuten zeiden: Jeetje . . .heb ik me daar druk over gemaakt ! Het is geweldig ! En na afloop superblij waren dat ze meegevaren hebben.
Uiteraard gaan we in de luchtvaart uit van een gemiddeld gewicht per persoon. Daarom moeten we zeker rekening houden met de gewichten van de passagiers. Als iemand significant meer of minder weegt dan het gemiddelde (80 kilo pp is het gewicht waarmee de luchtvaart rekent) moet men dat melden. Met te veel gewicht is het niet veilig om met de ballon de lucht in te gaan.
Dus het kan zijn dat we de prijs moeten aanpassen als personen zwaarder dan 110 kilo zijn. Overleg altijd met ons kantoor als dit het geval is. Mocht er een zwaar persoon zich aanmelden samen met een licht persoon (40/50/60 kilo) dan is het gemiddelde ook weer goed. Op hele warme dagen moeten we altijd rekening houden dat we minder gewicht mee kunnen nemen in de ballon. Hier brengen wij de passagiers altijd van op de hoogte.
Roken in of nabij de ballon is streng verboden, aangezien er een grote hoeveelheid gas aan boord is. Verder kan de ballonstof absoluut niet tegen as of een brandende sigaret. De ballonstof zal smelten en er ontstaan gaatjes in de ballon waardoor de volgende vaart niet door zou kunnen gaan.
De kroonlijn aan de top van de ballon wordt gebruikt bij het opzetten van de ballon. De crew kan door middel van dit touw de ballon gecontroleerd omhoog laten komen. Ook na een staande landing wordt hetzelfde touw gebruikt om de ballon om te trekken. Daarnaast zit in iedere ballon een rode riplijn (soms ook nog een rood/witte lijn). Met deze lijn wordt de parachute in de ballon bediend. Hierdoor kan de piloot de ballon controleren tijdens of voor de landing. Alle in de ballon aanwezige touwen mogen om veiligheidsredenen alleen door de piloot worden bedient. In sommige ballons zitten ook nog speciale lijnen om de ballon te kunnen laten draaien in de lucht.
De ballonvaart kan niet doorgaan als de avond van de vaart regen komt (op die locatie) en als er teveel wind is op dat moment. De piloot beslist altijd vooraf of het veilig is om te varen en we laten alle passagiers rond 13.00 uur weten of de vaart door kan gaan (qua weersomstandigheden en veiligheid). Als het niet veilig is om te varen dan gaan wij uiteraard niet en maken we een nieuwe afspraak. Als het wel veilig en mooi is dan gaan we natuurlijk van een prachtige vaart genieten.
Ja, een bewijs van bevoegdheid wordt afgegeven door de Rijks Luchtvaart Dienst. Om het pilotenbrevet te behalen moet je een praktijkopleiding volgen (is mogelijk bij Future Fun Ballooning) van tussen de 1 en 3 jaar (afhankelijk van hoeveel tijd je erin kunt stoppen). Ook een zware theorie opleiding hoort erbij. Hier moet je in 7 vakken landelijk examen doen. Daarna moet elke 2 jaar dit brevet worden verlengd, mits de piloot opnieuw een zware lichamelijke keuring heeft ondergaan en genoeg vaarten heeft gemaakt in die tijd. Naarmate de piloot ouder wordt moet er jaarlijks worden gekeurd..
Uiteraard mag je deze onvergetelijke gebeurtenis vastleggen voor later. Luistert wel altijd naar de aanwijzingen van de piloot. Het meenemen van foto en film apparatuur is ALTIJD voor eigen risico.
Maar uiteraard is het geweldig om de prachtige ballonvaart te filmen of fotograferen.
Allereerst gelden er allerlei luchtvaart regels waaraan de piloot zich moet houden. Meestal gaan we echter niet hoger dan 3000 voet (1000 meter) en niet lager dan 500 voet. De minimale vaarhoogte in Nederland bedraagt 500 voet en 1000 voet boven aaneengesloten bebouwing (dorpen en steden).
Op deze hoogtes kun je onze mooie achterhoek heel
Afhankelijk van de windsnelheid zullen wij een staande of een liggende landing maken. Liggende landingen komen niet zo vaak meer voor tegenwoordig. Bij een staande landing blijft de ballon boven de mand en staat hij stil na een aantal “hopjes” en kunt u eenvoudig uitstappen nadat de piloot u hiervoor toestemming heeft gegeven. Wanneer bij de landing de wind zodanig is dat de ballon niet kan blijven staan, zal de ballon een klein beetje slepen en zal de ballon en de mand op zijn zij terecht komen. Bij deze landing is het belangrijk dat u zich met 2 handen kunt vasthouden aan de handvaten in de mand en zodoende ook prima terecht komt. Dit is iets sportiever maar als u de instructies van de piloot opvolgt is er niks aan de hand. Omdat wij onverwacht te gast zijn bij de landeigenaren, zal onze crew eerst toestemming bij de landeigenaar gaan vragen om de ballon op te halen uit het weiland. Gelukkig zijn de Nederlandse boeren vaak gastvrij en kunnen we dan met zijn allen de ballon weer inpakken en meenemen.